Merja Palin, Nina Ruokonen, Helena Vaari: Metsätöitä

Näyttelyt, Menneet näyttelyt
  • Aikuiset 8/6 € tai Museokortti
  • alle 18-v. 0 €

Metsätöitä -näyttely on kolmen muotoilijan, Merja PalininNina Ruokosen ja Helena Vaarin yhteinen matka suomalaiseen metsään. Näyttelyn teokset tarkastelevat yhteyttämme luontoon ja sen merkitystä taiteellisen työskentelyn lähtökohtana. Näyttelyn muotoilijat kertovat:

”Kipinä näyttelyn syntyyn on ollut suru ja huoli metsien tuhoutumisesta ja luonnon monimuotoisuuden katoamisesta. Kun havahdumme oman elämämme riippuvuuteen meitä ympäröivästä maailmasta, vastuu, kiitollisuus ja tarve aktiiviseen huolenpitoon planeettaamme kohtaan kasvaa. Metsät ja koko maapallon monilajinen elonkirjo ovat elämämme perusta. Olemme kietoutuneita yhteen. Suomen vanhoista luonnontilaisista metsistä on jäljellä enää muutama prosentti, ja lähes 80 % metsiemme luontotyypeistä on arvioitu uhanalaisiksi. Näyttelyn missio on olla mukana puolustamassa viimeisiä vanhoja metsiämme. Näyttely rohkaisee positiiviseen aktivismiin – yhdessä toimimalla ylläpidämme elämää rakentavaa toivoa, ja hyviä asioita tapahtuu.”

Vuonna 1995 perustettu Luonnonperintösäätiö, joka suojelee Suomen luontoa ja ensisijaisesti uhanalaista metsää, hankkii omistukseensa luonnonsuojelualueita ja takaa niille pysyvän, luonnonsuojelulain mukaisen rauhoituksen. Luonnonperintösäätiö tuottaa Metsätöitä -näyttelyn yhteyteen Ikimetsäpuodin, jonka tuotoilla suojellaan suomalaista ikimetsää. Ikimetsäpuodin tuotteissa on Merja Palinin Ikimetsä -kuosit Kaukametsä ja Tapiola. Suomen Korttipiste Oy (Karto) on lahjoittanut Ikimetsäpuotiin Merja Palinin suunnittelemat postikortit. Ikimetsäpuodissa on myynnissä myös Nina Ruokosen Ystävät -kuvakirjaa (Aarre Design, 2018).

Metsätöitä -näyttelyssä on esillä taideteollisen suunnittelijan Merja Palinin (s.1967) tekstiili- ja pintasuunnittelua, tekstiilitaiteilija ja kuvataidekasvattaja Nina Ruokosen (s. 1974) video- ja valokuvateoksia, taidekasvatuksellisia installaatioita sekä tekstiilitaiteilija ja käsityömestari Helena Vaarin (s. 1963) kirkko- ja taidetekstiilejä. Näyttelyssä on myös äänitaiteilija Kirsi Ihalaisen (s. 1982) äänitaideteoksia ja Kelosound-äänidesigntuotteita. Lisäksi esillä on videotuottaja Tuomas Ikosen Metsään-esittelyvideo näyttelyn muotoilijoista.

Metsätöitä on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseon 1. ja 2. kerroksessa 28.1.–21.5.2023.

Merja Palin, Nina Ruokonen, Helena Vaari: Metsätöitä -näyttely Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 28.1.–21.5.2023.

Merja Palin: Mesikämmen, 2020. Eurokangas, Design from Finland -mallisto. Kuvaaja: Merja Palin

Nina Ruokonen: Maapallonhalaamisyrityksiä, osa I, 2022. Pigmenttivedos alumiinille, 55 x 37 cm.

Helena Vaari: Vihreä antependium (yksityiskohta teoksesta), 2019. Luomaniemen toimintakeskus, Nastola, Lahden seurakuntayhtymä. Kuvaaja: Silvi Kaarakainen

Kuinka voimme auttaa?

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti Ryhmä- ja
yritysmyynti
info@kangasala-talo.fi myyntipalvelu@kangasala-talo.fi

Kimmo Pyykkö -taidemuseossa tapahtuu

Ole hyvä ja täytä alla oleva lomake liittyäksesi postituslistalle. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Seuraa meitä: